balagelapja-HAZÁNKÉRT,NEMZETÜNKÉRT,MEGMARADÁSUNKÉRT
balagelapja-HAZÁNKÉRT,NEMZETÜNKÉRT,MEGMARADÁSUNKÉRT
Egyedi keresés
,...
 
Vegyes
 
Cikkek
 
Szavazás 04
Lezárt szavazások
 
Képgyűjtemény
 
Szavazás
kérek mindenkit a megfelelő válasz adására.köszönöm
A világ mely részéről látogatja/látogatod honlapomat?

Csonka-Magyarország
Erdély
Délvidék
Kárpátalja
Felvidék
Őrvidék
Európa más része
Amerikai kontinens
Ausztrália és környéke
Más,nem jelölt helye a világnak
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Videók
 
Mit adtunk a világnak?
 
Legalizáljon - OpenOffice.org-gal

 

"Amit erő és hatalom elvesz

Azt ídő és kedvező szerencse

Ismét visszahozhatják.

De miről a nemzet félve a szenvedésektől

Önmaga lemondott,

Annak visszaszerzése mindíg nehéz


S mindíg kétséges"

 

Deák Ferenc

 

 

 

 

 

 

Dvihally Károlyné/Oszuskó Sarolta/Sári néni

 

   KOMÁROM

A Duna két partján

Fekszik két szép város.

Kettő van belőle,

Pedig csak egy város.

 

A trianoni átok

Miránk is lesújtott,

Ami egy volt egykor

Rögtön ketté válott.

 

Két ország városa lett

Egy-egy fele,

Szívünk azért

Csak egynek képzelte.

 

Egyikben születtem,

A másikban most élek,

Úgy,hogy a két partra

Mindig fájón nézek.

 

De jó lenne ha már

Végre eggyé válna!

S a Duna két partján

Mindenki,boldogan sétálna!

Dvihally Károlyné Sári néni

általános iskolai matematika tanárom verse

 

 

ŐSZ

 

 

Itt van már az ősz

S a ködök is vele,

Elérkezett végre

A gyümölcsök szürete.

 

Szedik már a szőlőt,

Préselik is gyorsan,

S folyik a finom must

A kádból legottan.

 

Ládákba kerül már

A sok finom alma,

Télen majd az lesz

Az elmúlt nyár jutalma.

 

Színes a sok levél

A fáknak ágain,

S lassan lehullanak

Megfáradtan megin.

 

A sok vándormadár

Készül,hogy induljon,

Az itteni tájtól

Egy időre búcsúzzon.

 

Szomorúan nézem,

S bánatos is vagyok,

Mert az elmúlások

Bíz oly fájdalmasok!

 

Dvihally Károlyné

 

 

 

 

Papp-Váry Elemérné (Sziklay Szeréna)
 
HITVALLÁS 
 
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában.
 
Ez az én vallásom, ez az én életem,
Ezért a keresztet vállaimra veszem,
Ezért magamat is reá feszíttetem.
 
Szeretném harsogni kétkedők fülébe,
Szeretném égetni reszketők lelkébe,
Lángbetűkkel írni véres magyar égre:
 
Ez a hit a fegyver, hatalom és élet,
Ezzel porba zúzod minden ellenséged,
Ezzel megválthatod minden szenvedésed.
 
E jelszót, ha írod lobogód selymére,
Ezt, ha belevésed kardod pengéjébe,
Halottak országát feltámasztod véle.
 
Harcos, ki ezt hiszed, csatádat megnyerted,
Munkás, ki ennek élsz, boldog jövőd veted,
Asszony, ki tanítod, áldott lesz a neved.
 
Férfi, ki ennek élsz, dicsőséget vettél,
Polgár, ki ezzel kélsz, új hazát szereztél,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertél.
 
Mert a hit az erő, mert aki hisz, győzött,
Mert az minden halál és kárhozat fölött
Az élet Urával szövetséget kötött.
 
Annak nincs többé rém, mitől megijedjen,
Annak vas a szíve minden vésszel szemben,
Minden pokol ellen, mert véle az Isten!
 
Annak lába nyomán zöldül a temető,
Virágdíszbe borul az eltiport mező,
Édes madárdaltól hangos lesz az erdő.
 
Napsugártól fényes lesz a házatája,
Mézes a kenyere, boldogság tanyája,
Minden nemzetségén az Isten áldása.
 
Magyar! te most árva, elhagyott, veszendő,
Minden nemzetek közt lenn a földön fekvő,
Magyar legyen hited s tied a jövendő.
 
Magyar, legyen hited és lészen országod,
Minden nemzetek közt az első, az áldott,
Isten amit néked címeredbe vágott.
 
Szíved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, délben, este,
Véreddé hogy váljon az ige, az eszme:
 
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában!
látogató olvassa a lapot.
levelező
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
kép
Tartalom
 
Becsületet csak magadtól kaphatsz-1.rész

Becsületet csak magadtól kaphatsz-1.rész

 

Életformák régen és ma

 

Tóth József,Bonyhád,1995-2007.

 

   Valahogy semmi sem akar összeállni mostanában.Mindenki „más”,így azután idegenként ismerünk egymásra.Idegeneknek meg sehogy se megy együtt.Valami kiveszett belőlünk az elmúlt ötven évben,ami korábban összetartott.Talán a kultúra az,aminek a régiből sehogy se akaródzik,akaródzott átmenni abba a régi újba.Járjuk hát körül a kérdést.Mivel a néprajz rögzíti az állapotokat korábbi értékrendünk szerint,a mai napot pedig ismerem,hisz érzékeny lélekkel,értelmiségi az életem,önként adódik a két időszak emberének összehasonlítása.

 

A régebbi életformáról

 

  A részek létezése az egész okán értelmes.Tudatában volt ennek a magyar ember minden időben.Amikor élete párját kereste,az egész tradíció segítette ebben.

   A nyelvben a „feleség” szó és a férfi (félfi) is pontosan rögzíti a létezés alapelemét,a családot.Ebből a két félből egy egésznek kell lenni,így áll be az egészség.Létfeltétel,hogy a „felek” összeillők legyenek.a párválasztás,a kiszemelés már a gyermekkorban megkezdődött játék közben,később az ünnepekhez kötődő alkalmakkor.A házasodók pontosan ismerték egymást,mire döntöttek a szakrális kötés felől.Ez a kötés az egész életre szólt.

  A legényavatás,lányavatás vidékenként változó szokás.A közösség nyilvános szertartás keretében maga közé fogadja a felnőtt fiatalt.A gyermekkori tegeződést ilyenkor váltotta fel a magázás,kendezés,bátyámozás.

   Ismerkedni az iskolában lehetett,munka közben (állatőrzés),esti mise utáni sétákon,kalákamunkák alkalmával (tollfosztás,kukoricahántás),vendésgégben,bálokon.

  Megfigyelni,megismerni egymás természetét,ismerni a sajátot,eldönteni az életre szólót,amit csak „Ásó,kapa s a nagyharang” választ el.

  A házasságkötéshez tartozó szokások,szertartások,hiedelmek széles skálája mutatja,hogy alapos mérlegelés után kötöttek házasságot.Közvetítés,lánynéző,lánykérés,háztűznéző,válaszadás,kézfogó,kihirdetés,jegyesség és búcsúztatók előzték meg a házasságot.

  Az esküvő és a lakodalom ünnepélyessége,a két család lelki,szellemi megmérettetése alapfeltétel volt.A násznagyok tiszte a ceremónia,a vőfélyeké a vendéghívás,tréfás évődés volt.Némely vidéken órákig tartott a menyasszony kiadása,találós kérdések,álmenyasszonyok sora,évődés a családok és a násznép között.a vacsora,fektetés,kontyolás,menyecsketánc,menyasszony porkolás,kútra kísérés,kárlátó,mind a lakodalom része,és az egész közösség vidám ünnepe.Az avatás felvétel volt a vallási gyülekezetbe.Az új asszony és férje helyet kapott a családi padban.

  A lányok pártában jártak,jelezve szabad voltukat.A menyasszony koszorúja a Mindenséghez kötődést jelezte,a Teremtő áldását kérte.Esküvő után főkötője már a zártságot,a családba tartozást mutatta.Jóérzésű,jellemes ember már csak kellő tisztelettel közelíthette.

  A házaséletben az asszonyok kemény,felvállalt korlátok közt éltek.Új családba,új házba költöztek.Perencsolt neki az apósa,férje,férje idősebb testvérei éa anyósa.

  A házassággal felvállalták a földbe vetett mag szerepét,amely feláldozza magát és a csíra táplálója,új élet létrehozója lesz.

  Tették ezt íratlan törvény szerint,önként,örömmel,hogy a nemzetségnek,a nemzetnek magja ne veszen.

  A házasság egy életre szólt.Házasságtörés ritkán fordult elő,a házasság felbontása még ritkábban.A házasság felvállalt kötelesség.A házasságtörést a közösség nem tolerálta,csak igen ritka esetekben,ha annak alapos okai voltak.

   Házépítésre akkor vállalkoztak,ha az együtt élő család kinőtte a családfő hajlékát.Ha lehetett,azon a telken,esetleg egy szobát toldottak a régi házhoz.A munkát-kalákában-a rokonság végezte el.Építőáldozat gyanánt pénzt,tojást,magokat helyeztek az alapba.Az áldozat szükségességének hitét őrzi a Kőmíves Kelemen c. ballada is.A régi házakat ajtóval délnek vagy keletnek tájolták.A tisztaszoba délre vagy keletre nyitotta ablakát.Az északi illetve nyugati szoba az asszonyok szobája volt.

  Az asztalfőn a családfő ült,vele szemben a felesége,jobbján a férfiak,balján a nők.A templomi ülésrend is ilyen volt.a gyerekek a kemencesutban ettek.

  A házban a fő hely a konyha volt.A konyhában a tűzhely,a tűz tiszteletének oltára.

   A tűzzel az Ős volt jelen.”Tűzbe dobták az első farsangi fánkot,a kenyértészta egy kis darabját,ami főzés-sütés közben az edényből kipattant,kiesett;a tűzé volt egy-egy falat a lakomák minden fogásából,s ha a tűz nagyon morgott,lisztet hintettek bele; néhol meg is itatták a tüzet:begyújtás előtt mutató és középső ujjukkal kereszt alakban vizet vetettek rá”.A hagyományos lakásbelsőt a családi tűzhely szervezi,”Mindennapi kenyerünk…”elkészítési helye.Ez a megszenteltség kerül át a tisztaszobába,ami tradicionálisan nem lakótér.

   Az ünnepélyes családi események helye.Ma,tartalmilag kiürülve „státusszimbólum”.Eredeti formájában viszont házi szentély oltárral,ahova bárki visszahúzódhat imádkozni,személyes ügyeit rendezni,a Jó Istennel.a kemencék régibb elhelyezése és formája összerímel a ruházat bizonyos elemeinek formájával.A lakótér elnevezésének hajlék formája a jurtát idézi,a leásott,középre összehajlított fák formáját.Ugyanezt idézi a búbos kemence formája és a subáé,a leeresztett hajé és a szoknyáé is.A tűzgyújtásnak tiltott napjai is voltak.Nagyszombaton tüzet szenteltek.Lágy,kedves,gyengéd,emberi.

  A lakóház nálunk tradicionálisan a családé.Ha a családtag szándéka az elkülönülés ideiglenesen,elhúzódik egy nyugodt helyre.A kertbe,a patakpartra,erdőszélre,a méhesbe.A lakóházban otthon van az ember.Olyanok közt,akik szeretik és óvják,és akiket maga is szeret és óv.A kitagadás szavunk ennek a közösségnek a megszűnése,kirekedés a családi közösségből.Mindig valami morális vétség okán.Mindig akkor,ha az Igazság sérül.Magyar ember csak tiszta moralitású,jellemes,Istent tisztelő emberrel vállalt közösséget.Istentelennel nem.Ezt a hibátlan magatartásformát őrzi mindmáig ez a fogalom.

 

 

  Nemzeti írásbeliségünket-saját betűivel-sajnos kipusztították Szent István alatt.Betűkészletünk harmincegy darabból állt,ennyi rovásjelünk volt.Nyelvünk dús,árnyalt hangzását a 22 latin betűből kialakított negyvenhárom betű képes leírni,több-kevesebb sikerrel.

  Nyegyvenhárom hang megkülönböztetése beszéd közben a környező nyelvek huszonnégyével szemben némi szellemi többletet ad.Ehhez jön még az anyanyelv belső logikájának matematikai természete,az „ ősegy”-re hangoltsága,az azonos kezdésű szavak hasonló vagy összefüggő jelentésű bokrai,a dús igeragozás,ami a cselekvések árnyalt kifejezését teszi lehetővé.

  A tárgyi díszítmények csillagos égre tájoltsága,ahogy a meséké és balladáké is,egy régi,tiszta és magas kultúrát mutat.

  Amikor az asszony Isten-áldott állapotba került,hodtöltekor bejelentette Szülő-Boldogasszonynak,hajába piros szalagot font,állapotát nem leplezte.Az áldott állapotú asszonyt megkülönböztetett tisztelet övezte.Kímélni illett és kellett,nem volt szabad lemosolyogni,nevetségessé tenni,felingerelni,a templomban még az idős asszonyok is felkínálták neki ülőhelyüket.Az asztalnál ő vett először,mindenki óvta.Pénteken böjtölt,és minden más módon is Istenfélő életet élt.Szülését bába segítette,de nem ritkán rokon asszonyok is.

  Az újszülöttet a bába az apa előtt a földre tette.Az apa a gyereket ölbe vette és kalapját a fejére borította.Ez volt a családba fogadás aktusa.Megjött,itt van a Teremtő követe.Az újszülöttet megmutatták a tűznek.

  Az anyát szülés után a Boldogasszonyágyába fektették,amit a bába és más hozzáértő öregasszony készített el és tartott rendben a használat teljes ideje alatt.Gyermekágyi láz tradíciótartó területen ritka volt.

   A gyermek mellett a keresztelésig éjjel-nappal szentelt gyertya égett.(Keresztelés után őrangyala védte.)A keresztszülők kötelessége a gyerek hitéletét támogatni,útbaigazítani,ha szükséges.Az újszülött,a kisgyerek 3-4 éves koráig Isten tenyerén él.A Teremtő határtalan szeretetét hordozza magában és szórja környezetére.Az Ő bölcsessége hatja át kifogyhatatlan kérdéseit.Vizsgázik ilyenkor a felnőtt,a család,leginkább a szülők.

  A csecsemő akkor nő ki a bölcsőből,amikor egyedül felül és mászik.Ilyenkor járókába kerül.A beszédet imákkal,énekekkel együtt tanulja,amit anyja énekel és inádkozik neki.Később nagyszüleitől.

   A mondókák,dalok,versek sokasága maradt fenn napjainkig.A mondókák,dalok a közvetlen lelki,szellemi és fizikai valóságra,azok összefüggéseire tanítják a gyereket.Az évszakok változását,az idő múlását,a világ rendjét,Isten jóságának és tevékenységének tapasztalását tanulja a gyerek.

  A szeretet,különösen,a gyerekszeretet igen magas szintű,máshol nem ismert színvonalú,mind a mai napig.A szeretet és szerelem megkülönböztetése két fogalommal csak ránk jellemző.

  A szeretet elképesztő színes arzenálját használja a magyar ember gyermeke becézésére,tanítására.A teljesség igénye nélkül: altatók és ébresztők,arccirógatók,csiklandozók,tornáztatók,óvó rigmusok,hangutánzók,állatbemutatók.

   Nagyobb gyerekeknek: gyerekkonyha mondókák,kenyérsütők,számolósdi,varázsmondókák,szerelemtudakolók,mesemondókák,beugratók,cívódók,csúfolók,játékmondókák.A kisgyermekkor szellemi,lelki és testi fejlődését ingerdús,szerető környezet biztosítja.A család.

 A gyerek ugyanúgy mint a felnőtt,imával fekszik és imával kel.Koraeste és korareggel.Hároméves korától megkapja a korának és nemének megfelelő munkát,amit öregapja,öreganyja felügyeletével boldogan végez.Ház körüli munkák,konyhakerti munkák,befogás a kocsiba,stb.Kocsin elkíséri apját.Játékait szülői,nagyszülői segítséggel maga készíti.

  A nagyobb gyerekkel szemben támasztott elvárások: Legyen Istenfélő,törvénytisztelő,jó gazdaember; szorgalmas,eszes,szívesen tanuljon,tudjon megállni a saját lábán,edzett,kitartó,munkára mindig kész,olyan,aki megadja a másiknak a tiszteletet,egyenes úton jár,nem hazudik,nem lop, „törvényes” ögybe,pletykába nem keveredik.Isten rendelése szerint él,egyszerű és vallásos.

  Az elvárások három és kilenc éves kor között esetlegesek.Nagy a türelem.Kilenc éves kor fölött az elvárások keményednek.Ilyen elvárások irányába nevelték a gyerekeket.”Ahogy nőtt,úgy került nagyobb regula alá”.

   Munkára nem azért fogták,mert anyagilag feltétlen szüksége lett volna rá.Inkább,hogy szokja,időben tanulja.Kilencéves kortól a gyereket dologra fogták.Napszámba járt,földet művelt,erdőt,pásztorkodott,szénált.Alaposan ismerte környezetét,állatai viselkedését,az időjárás változásait,stb.Játékra is nyílt alkalma.Pásztorkodás közben,munka után.Utánozták a felnőttek ünnepi szokásait,párválasztást,lánykérést,lakodalmat,keresztelőt,de temetést is.

  Ősi gyerekjátékokat játszottak: bújócska,fogócska,kinn a bárány,benn a farkas,ugróiskolák stb.Nagyszüleik meséi az évszakhoz,naphoz,életkorhoz,ünnekörhöz kötődtek,meg leginkább Istenhez,élethez.

  Ugyanannak az egésznek a részei voltak,mint a hímzett,szőtt motívunok,a mondókák,dalok.Dalaikat,balladáikat egymástól és az öregektől tanulták,akik szívesen,magyarázatokkal adták át a tudást.

  A tudás nem az ész,a memória teljesítménye,hanem a Léleké!

    Ez életformaként megélt,a lélek és szellem indulatától fűtött,mély emberi meggyőződés volt és nemzedékről nemzedékre szállt,megadva az életszemlélet gerincét,vázát.

   A család feje és papja a gazda volt.Korlátlan ura a kis közösségnek.A házközösségben élőknél mindig az apa,vagy a legidősebb férfi családtag.A gazdasági munkában rendszerint nem vesz részt,de irányít,elad és vesz,gondoskodik a reátartozókról.Minden munkát ő kezd meg.Parancsol és gondoskodik.A szükséges és elégséges mértékben.Kijelöli az asztali ülésrendet,megkezdi az aratótáncot,fogadja a vendégeket,karácsonykor ő eteti az állatokat.

  A cselédség feje a gazdasszony.Irányítja a ház körüli és kerti munkát,a vendégeket,aratókat stb. ellátja,kínálja.Ő kezdi az aratást.Felügyeli az éléskamrát.Ápolja a családi tűz melegét.

  Az életnek megszabott rendje volt.Ideje és módja volt a dagasztásnak,kenyérsütésnek,kovászkészítésnek,takarításnak,étkezésnek,állatetetésnek,kerti munkának,vendégjárásnak,vetésnek,aratásnak,mindennek,ami az élethez tartozott.

  A rokoni kapcsolatokat szilárdan tartják és gyengéden ápolják.A vendégjárás idején-búcsúkor-a viszonylag messzire szakadt rokonokat is meglátogatják.Tíz-tizenkét generációra visszamenőleg ismerik őseiket,valamint a család és a nemzet mítoszait és történetét.A napi bölcsesség mindenkor ezekből merít.

  A történetírás előttre,az őskorba visszanyúló magaskultúra mindenkor jelen volt,és itt-ott jelen van ma is.

  A vándor,a koldus,mindenkor kapott ételt,és födelet.A vendég Isten követe.A vendégszeretet közmondásos.Ebből ad némi ízelítőt a „Parasztbiblia”.

  A család javarészt a maga készítette tárgyak közt élt.Ami kívülről került be,az illeszkedik és ugyanaz a azellemiség.A tárgyak hímei konkrét jelentéssel bírtak,bírnak.Nem puszta dísz!Ezek a jelek szellemi minőségeket idéznek, a köztük élő gondolkodását a saját szellemi vágányukon tartják.Ugyanazon Egész okán működő részek,amik egyszersmind az Egészet is megidézik.Egész életüket áthatja a vallásos hit.Keresztények.Minden létező módon,minden időben,Istennek tetsző módon igyekeznek élni.Munkájukat a Teremtőnek ajánlják,gyarapodásukat Neki köszönik meg,bajokban Hozzá könyörögnek.

    Meséik,dalaik,készségeik,ruházatuk,épületeik egyszerre használati és szakrális-rituális szerepűek.

  E két funkció nem szétválasztható.Semmilyen módon.Megszentelt életet élnek.A mesék tanulsága és tizenkét alaptípusa,a balladák emberi élet teljességét átfogó tizenkét alaptípusa,az ún. „népművészeti” motívumok tizenkét alaptípusa a csillagos égre,Teremtőre hangolt.

  A használati tárgyak a sótartótól a csanakon keresztül a tükrösig,az asztalterítők,ágyneműk,kozmikus tájoltsága összecseng a ruházat szőtt,hímzett,rátétes „mintáival”,a cifraszűr napot,mennyboltot idéző,templomot,oltárt formázó szerkezetével,a lakóház,nyári szállás,a pásztortűz kozmikus tájoltságával,a konyha szentélyszerű,a tűzhely oltárszerű kialakításával,és ez az egész a munkavégzés,a családi élet,az ünnepek,egyátalán az életforma megszenteltségével szerves egységet képez.Kozmikus,harmonikus egész.Nagyon magas szintű.Nemes.

  Minden külsőség,minden bensőség,minden tevékenység egy irányba mutat.A létezés metafizikai törvényessége,a Teremtő Isten irányába.

   A viselet szövésével,hímzésével,szabásával kozmikus tájoltságú.Megidézi a mindenséget,egy „Egyszer volt,hol nem volt”,máshol tényleg nem volt hittel.Egy sajátos,mély vallásossággal.Az Istenfiúság karizmatikus származástudatával.

  A fehér alsónemű fehér hímzése elképesztően tökéletes.Csak a viselője és némely nőrokon láthatta,senki más.

  Ennek a tökéletességnek a tudata azonban jellemet formál.Ezt vállalni kell.Tudatosan.Az anyák sora az első menyasszonyig,Bau-ig.Lagas város égből jött királynőjéig megy vissza.Ettől a tökéletesség.És attól is,hogy mindezt a Mátyás király és az igazmondó juhász c. mese megerősíti a középkorban!

   Nem tudjuk eldönteni,hogy a magyar kereksuba szertartási öltözet volt-e vagy sem,de valószínű.Tény,hogy a 12 részből szabott-varrt,Napot idéző ünnepi viselet szabályos körtemplom alaprajzot állít elénk.

  A másik jellegzetes ünnepi viselet,a cifraszűr négyszögletes szentélyzáródású,háromhajós kereszthajós bazilika pontos alaprajzát idézi.”A nyugati homlokzat főkapuja,az oldalhajók mellékbejáratai,a kereszthajók „vak” végződései(a szűr ujja köztudomásúlag vakon,azaz zacskószerűen végződik!),a szentélyt a hajótól elválasztó „diadalív”,mind-mind a maguk helyén és szerepkörében jelölődnek.A szentélynek megfelelő csuklyarész,hímzett díszítményeivel még az oltárt is megidézi.”

  A Szent Korona szerkezete,képeinek szerkesztettsége a teremtett világ,a Naprendszer összefüggéseit mutatja.A Teremtő törvényességét.a suba és szűr szerkesztettsége is ebben az irányban adódik.A Mátyás király és az igazmondó juhász című mesénk is pontosan ezt mondja.

  A keresztény tradícióval párhuzamosan él ugyanez a minőség,más formában is.

    Az újabb mitológiakutatások India,Egyiptom,Turán,Irak,Irán,Közép-és Dél-Amerika,Észak-Amerika,Tibet,Japán,Kína és Skócia irányába mutatnak.A lélek fényét,az Isteni Fényt állítják analógiába a Tűzzel,a Nappal,Jézussal,a Világ Világosságával.

  Mindenütt szűztiszta,sallangmentes egyistenhit,mindenütt a születéstől a halálig,Istentől Istenig járt út nyomai.Járt utat járatlanért föl ne adj!Közmondásunk valódi értelme ez az útjárás,a Napút járás,amit nem adhatunk fel a sötétben járásért.

  Különös,ma jóformán fel se fogható csoda az ünnepkör,ami életformájukat végtelen spirálba srukturálja.Ez egyszerre hangolt az időjárás változásaira,az ember biológiai szükségleteire,a Napútra,az éves,ciklikus fényintenzitás változásaira,a csillagos ég változásaira,a lélek és szellem útjárására,a lélek napi szeretetszükségletére,az ősök tiszteletére,a rokoni viszonyokra és természetesen Isten Igéjére.

   Ez egybefonódik a keresztény ünneprendekkel.Mindez egy olyan természetességgel támasztja alá a Lélekútjárást,amit ma elképzelni is alig tudunk,máshol alig van nyoma a világban,itt mégis és napjainkig megmaradt.Ma is könnyen tanulmányozható,sőt követhető.Követi a fény változásait a Napút mentén,a Holdjárás mentén.Összhangban Jézus és Boldogasszony életútjával,tanításaikkal,belevonva számtalan szentet,összekapcsolva az égi minőségeket a földi életfolyamatokkal.

  Az Isten-közeli,vallásos életútban a csúcspontok az ünnepek.Indítják és lezárják az élet szakaszait,az életfenntartó munka fázisait.Hitvallásai annak a közösségnek,amit a magyar ember Teremtőjével,teremtett világával,nemzetségével,őseivel,hazájával,nemzetével,országával átél.Csodálatos!

  A lakóépület elrendezése is jellegzetes ősi hitnyomokat visel.A konyhára,a család éltető helyére szimmerikus a két lakószoba.

  A konyha kitüntetett szerepe és helye (a középpont) fokozott fontosságot és súlyt kap elrendezésével.Délre tájolt bejáratával szemben középen áll az oltárformájú tűzhely,ahol régebben szabad tűzön,a század elejétől „tűzhely”-szerű építményen készült az étel.Ez a rész szentélyszerűen zárt volt,mennyezete ferde csonka gúla formában szűkült a füstkivezető nyílás,az ég felé.Kialakítása olyan,hogy a delelő nap besütött a kéményen,és a fény,a Világ Világossága a konyha hátsó falát valamint a tűzhely lapját világította meg a nyári napfordulón.A konyha hátsó falát „dísz” tányérok bor tották.(Közbevetőleg a dísztányérokról: soknál különböző életfaképletek figyelhetők meg nagy változatossággal,másokon rozetták,Boldogasszonyt,Napot,Teremtőt idézők.)

  A tűz- és az őstisztelet egyet jelentett.Kérdés,hogy a jelzőrendszer a nyári napforduló környékén működött-e vagy egész évben,esetleg a nyári félévben?A Világ Világosságának születése Badiny Jós Ferenc szerint augusztus 11-re tehető.

    A családi élettér zárt rendszer.A lakóházhoz gazdasági épületek tartoznak az udvar körül.Az udvarnak van díszkert és gazdasági része.A lakóházhoz kert is tartozik. 

  Ez a személyes élettér.Az itt élők hierarchiája megegyezik a magasabb és magasabb szintek hierarchiájával,de elkülönül.Személyessé válik.

   Ebben az élettérben mindenkinek helye van.A családfőnek az asztalfőn,a gazdasszonynak az asztalvégen,az öregeknek a kemencepadkán,a fiataloknak az istállópadláson,a gyerekeknek a kemencesutban,a Jóistennek a tisztaszobában.

   A gyerek helye kitüntetett hely.A konyha legmagasabb pontja,ahonnan minden látható,minden hallható.Jelen van,de szem előtt sincs.A kemencezug olyan,mint az anyaméh.Óvó és meleg.Biztosítja az állandó jelenlevést.A tanulás legjobb és legkényelmesebb módja.Mindenkinek személyre szóló a helye.Úgy tud félrehúzódni,hogy a többit ne zavarja életkorának megfelelő aktivitásával.Égi rend.A családfő az,aki nem különül el,nem különülhet el.Ő a kohézió,a létezés biztonsága.

  A munka-dologidőben-iszonyúan kemény.Hajnal háromtól kezdődik az állatok etetésével és fejésével,a földön folytatódik különféle mezőgazdasági munkákkal,este hat után fejeződik be az esti etetésekkel.A család imával kezdi a napot és a munkát,tevékenységét Istennek ajánlja,segítségét kéri.Munkák közben különféle rituálékat végez a hatékonyság növelésére(vetőmagszentelés,határszentelés,kalászszentelés,stb.)Étkezések előtt és után asztali imát mond,este imával fekszik.Nem panaszkodik,a fáradságot az élet természetes velejárójának tudja.A bőséget,szükséget Isten adományának.A mindenkori magyar társadalomban a paraszt a gerinc.A paraszt teszi a dolgát.Senki nem mondja meg neki,mit csináljon,hogy csinálja,miért csinálja.Tudja Ő azt.Ezerévek óta.Az országnak minden időben megvolt a kenyere,bora,többnyire fölös mennyiségben,hogy külföldre is jutott.Télidőben a jószágok körüli tevékenység,a kereskedés kevesebb fáradsággal járt.Volt mit kipihenni.

  A gazdálkodás technológiai színvonala,módszerei,legalább ezer évvel előzték meg a világot.Ártéri gazdálkodásunk máig az egyetlen öntözési szisztéma,amely nem termel sivatagot,nem terheli a környezetet és a maximumot hozza le a területről,annak károsítása nélkül.Amit Andrásfalvy Bertalan kikutatott és közreadott a hetvenes évek közepén,pontosan megmutatja ezt.Amit népünk az ezerhatszázas évek végéig létrehozott és működtetett folyóink mentén,ami eltartotta az országot ezerévekig,azt császáraink korlátoltsága tönkretette.A következő korok és politikák tetézték a pusztítást,ma pedig nekünk kellene megtanulnunk nyugatról,ökológia címszó alatt.A mienkénél lényegesen alacsonyabb szinten.

  A Tisza vonatkoztatásában Molnár Géza kutat és publikál,vizsgálja az újraalkalmazás lehetőségeit.A dombvidékek vonatkozásában én írom le a körülményeket az Épített Tájak c. könyvemben.

  A paraszt politikailag nem befolyásolható.Oly közel él a földhöz,oly közel él Istenhez,hogy nem ér fel hozzá „úri huncutság”.

  A polgárság a szükségnek megfelelően liberális.Él,ahogy lehet,többnyire jól.A család,a hit, az értékrend azonban nem kérdéses,legalábbis nálunk.Illszkedik a zömhöz.

  A földbirtokos (nemesi) réteg biztosítja a létezés kereteit a cselédségnek,az árúbőséget az országnak,felelősséggel politizál,irányítja az országot.Wass Albert írja le két regényében- A funtinelli boszorkányban és a Kard és kasza címűben-precízen,részletesen a magyar nagybirtok működését.

  Ez változott az árutermelő gazdálkodás bevezetésével.Az ország politikai vezetése még kézben marad,a földbirtokokat azonban „bérlők” működtetik.Bennük már nem munkál az összetartozás érzése.Idegenek.

  Önös érdekből saját haszonra törnek,és kitermelik a „hárommillió koldust”!Szétzavarják a cselédséget.(Jókai:Régi jó táblabírák,Sinka:A fekete bojtár vallomásai.)

  Nálunk a népek a Szent Korona oltalma alatt,Boldogasszony tiszteletében élnek.A Szent Koronát Személynek,a Teremtő Isten oltalmának és gondviselésének tudják.E meggyőződésükben ösztoznak a Szent Korona többi népével.Az országot,a népeket az a tudat köti össze,hogy a Teremtő Törvényessége oltalmazza őket a Szent Korona Személyénben.Csak a vele koronázott királyt tisztelik,fogadják uralkodónak.Országunkat Boldogasszony oltalmában tudják,a szent személyek által kiszabott életet boldogan elfogadják.

  A nacionalizmus nálunk ismeretlen a XIX. Századig,de a XX. Században sem erős.

 

Összefoglalva:A régi magyar társadalomban az ember felemelkedését a lelki-szellemi szférában,önmagán belül találta meg.Életformáját,környezetét szerves egységbe foglalta,összejelölte az állócsillagokkal és Isten irányába állította.Mély és intenzív hitéletet élt,szigorú erkölcsi,emberi,Isteni normák szerint,mindez egybeesett napi életfenntartó tevékenységével.

  Életformája százéveken keresztül állandó volt.Vizuális környezete bennsőséges,szokatlanul dús,konkrét szakrális jelentéseket hordozó.Vizualitása célorientált komplex rendszer,mely egybeesik és analóg a lét metafizikai törvényességével.Bizonyos néprészeink a mai napig így élnek,napjainkban csonkaországszerte gyűjthetők e szellemi rendszer szilánkjai.

  Az önzésnek nem voltak társadalomba szervült formái.A magyar ember egyenes gerincű,jellemes,a legnagyobb szegénység közepette is becsületes.A vezető réteg a vizsgált időszakban önzetlenül kereste az egyéni kiszolgáltatottság megszüntetésének lehetőségeit.

  Országunk minden időben boldogasszony és a Szent Korona országa,népünk mindenkor Boldogasszony népe,a szeretet népe.Mitológiánk pontosan ezt mutatja.Tradíciónk,karizmatikus származástudatunk megtartó erejű.A történelmi források tanúsága szerint elmúlt hatezer esztendőben mindenképpen.

 

A MAI ÉLETFORMÁRÓL

 

  A párválasztásnak ma nincsenek rituális külsőségei.Az ismerkedés iskolai,ismeretségi köri,szórakozóhelyi alapvetően.Viszonylag rövid ismeretség után szexuális párkapcsolat,rövid idő múlva eljegyzés,utána esküvő és lekodalom.Házasság előtt általános a szexuális partner válogatása.Ez sokszor házasság után is megmarad.A párválasztásban általában a fizikai vágy dominál némi érzelmi felhanggal.Racionális anyagi érvek csak bizonyos rétegeknél jelennek meg.Kicsit korábban- a kiszámítható középszer idején- a lakás és gyerek,ma- a káosz korában-a lakás,kocsi,végül a gyerek a döntési sorrend.A párválasztásnak normatív vagy morális követelményrendszere nincs.A döntés szimpátia alapon történik.Az eljegyzéshez,lakodalomhoz népszokások már nem kötődnek szorosan.Szakrálisan-spirituálisan üres.

   Közös vonások megfigyelhetők:menyasszonyi ruha,csokor; koszorúslányok stb.A házasságkötés „polgári”,de intenzíven terjed az egyházi esküvő újra.A házaspárok igyekeznek a szülőktől külön élni.Jelenlétük nem kívánatos.

   Gyakran motiválja a házasságkötést a váratlan gyermekáldás..Hajadonok és kiskorúak közt,de házasságban is gyakori az abortusz.A terhesség ideje alatt az állami terhes gondozás ingyenes.A szülés zömmel városi kórházakban történik,orvosi felügyelet mellett.Az anya és újszülött normál esetben egy hét után hagyja el a kórházat.Komplikációk esetén a gyermek életben tartása korszerű műszerekkel történik.

   A gyermekhalandóság kicsi.A csecsemőt otthon gyakran a nagyszülők gondozzák,amíg az anya hozzáerősödik,ügyesedik a feladathoz.A gyerek felnevelésében az állami segítség korábban se volt sok,mára egyre csökken,holnapra talán megszűnik.

   A csecsemők fél-másféléves korban bölcsödébe kerülnek,idegenek közé.A nap nagy részében a szükséges anyai jelenlét és gondoskodás szünetel.Hároméves kortól hatévesig a gyerek óvodában,utána iskolában tartózkodik reggel hét óra és délután négy között.Ez kilenc óra távollét a szülőtől.Délután négytől nyolcig –az elalvásig- adott a szülői jelenlét.A bölcsödében,óvodában szokik bele a gyerek a közösségi életbe.A csoportrangsorbeli helyét ököllel küzdi ki magának,egyedül,a szülő szerető gondoskodását nélkülözve.a gyermek ellátásában a materiális jelleg dominál.Ez folytatódik az iskolában is.Az iskola racionális ismereteket ad különféle materiális szinteken.A különböző spirituális szintek nem jelennek meg az oktatásban.Az ismeretek fejlődés-lélektani csoportosítása nem történik meg.Így a gyermeki frusztráció fő összetevője a megfelelés kényszere az iskolában.A hittant tanuló gyerek nyolc-tíz éves korában elsőáldozó,tizenkét-tizennégy éves korában bérmálják vagy konfirmál.A bérmálás és konfirmálás a gyülekezetbe fogadás rítusa.A szakmunkás képzőt elvégző gyerek tizenhét éves korban szakmunkás-bizonyítványt kap,a középiskolás tizennyolc évesen érettségizik.

   Az események rituális megjelenési formája esetleges,a hellyel változik.Gyakorlatilag ez lehetne a felnőtté avatás alkalma.Felnőtté fogadás ma nincs.

   A gyerek játékai a csecsemőkortól kezdve gyári termékek.

    A torz,gazdesági szemlélettől sem mentes,a gyermeki lélek alapvető szükségletét –a saját jogon megismerést- figyelmen kívül hagyó,kiüresedett magatartásformákat sugalló játékok tömegesen elterjedtek.Az öntevékeny,kreativitást erősítő játékok ritkák.A gyerek öntevékenységét kioltja a csicsás „tökéletes” kivitelű játék.A nagyipari játékarzenál elképesztő nagyságú.A gyerek azonban unatkozik benne.Semmi köze sincs hozzá.Nincs előzménye és nem folytatható,nem továbbgondolható.A pillanatot rögzítő,öntörvényű,”egész”(álegész).A gyerek nevelése – közös,elfogadott normák hiányában-már nem történik meg.Nincs mire nevelni.Szülői szigor kevéssé korlátozza a gyerek cselekvéseit.A tanári szigor gyakran szélsőséges indulatokat vált ki a gyerekből.A pubertásban megjelenik a zenehallgatás.Ez modern,tehát hagyományoktól mentes zene hallgatását jelenti,ami gerjeszti az alantas ösztönöket.Az utcai magnók elterjedésével a folyamatos szellemi lefoglaltság és manipuláltság megvalósul.A saját gondolat keletkezésének lehetősége megszűnik.

  A tradicionális sportokat leváltották az úgynevezett keleti küzdősportok,na és a testépítés különféle vegyszerekkel.Tulajdonképpen bármilyen genetikai adottságból előállítható a brutális izomtömeg,mindegy,hogy a szellemileg és biológiailag mi az ára.

  A családi élet laza köteléket jelent.A szülők,ha dolgoznak,akkor napi 12-16 órát.A gyerek közben kortársaival csavarog.A közös étkezéseknél(többnyire a vacsora)az apa helye még biztosított.Funkciója már nem.

  Az emancipáció révén kialakulóban van egy új,de istentelen,matriarchális berendzkedés.Az asszony azon kívül,hogy képes „megvalósítani” saját magát egyenjogúság vagy egyenrangúság címen,a totális családirányításra tör.Ma még kevesebb,mint több sikerrel.

  A kemény,férfias nő hiába vár gyengédséget,figyelmességet férjétől.Rendkívül nehéz tigrist simogatni.Megvalósul Hamvas víziója,”titánt” kap a szirén.

  A gyerek pedig krónikusan szeretethiányos,már több nemzedék óta.A család szemmel láthatóan lazul.

  A rokoni kapcsolatok tartása esetleges.Ritka az olyan család,aki a dédszülőket vagy azok szüleit ismeri.Tradíció nem keletkezik.Igény sincs rá.

  Iskoláinkban azt tanítják rólunk,nekünk,hogy nemzetünk az anyanyelvét,nemzeti kultúráját,országát úgy lopkodta össze azoktól a népektől,akikkel kapcsolatba került.Rabló hajlamai okán kalandozott,és csak az európai kereszténység felvétele,az európai kultúra elsajátítása után lett harmadrendű,megtűrt „kultúrnép”.Trianont pedig nekünk kell szégyellnünk.Szóba hozni sem szabad,hisz megsértjük „juropa” meg a szomszédok galamblelkét,és akkor lesz „kipi-kopi” megint.A Nemzeti Múzeumban serdületlen gyerekeknek tanítja az idegenvezető,hogy Árpád-házi királyaink olyan barbárok voltak,hogy írni,olvasni sem tudtak,első „kultúrkirályunk” Mátyás.(Idegenvezetés,1999.június 16.)

  A szolgaság és alárendeltség tudatát tanítják nekünk a mi pénzünkön.

  A „szeretet” és „jellem” fogalmak a pedagógiai irodalomból teljesen hiányoznak,a pedagógiai gyakorlatból nagyrészt.A kultúra fogalom,ami a megművelésből,kultuszból ered,tehát Istenhez,szellemiséghez kötött,ma már csak anyag-vonatkozásban kap tartalmat.

  Az ok kézenfekvő.Széles tárasdalmi rétegek(az értelmiségiek is!)olyan oktatást kaptak,olyan életformát élnek,aminek lelki,szellemi vonatkozásai vannak.Ha a klasszikusoknál megjelenik Isten,szakralitás,önzetlenség,nemesség,ez az értelmezést zavaró,de a dolgokat nem nagyon befolyásoló,tehát felesleges kategóriába sorolódik.Tűrhetetlen!

  A lakótérről:A lakótelepek lakóházai szerkezettelenül kerültek elhelyezésre.Provizórikus érv a toronydaru telepítési kültsége.Ahova elér,addig ház épül,ahova nem,oda nem.A lakótelepeken nincs központ és nincs utca.Házszám keresésére jó stratégia nincs.A lakótelep gyakorlatilag kaotikus,hiába szépen szerkesztett a tetlpítési terv,hiába állnak a maketten szép sorban a házak.Az épületek tövében állva teljesen lehetetlen az eligazodás.

  Ma nincs parasztház,lakatosház,kékfestőház,de nincs autófényező-ház,autószerelő-ház se.Asok egyforma telek közé nem rakható be egy nagyobb.Csak falun kívül őpülhet műhely.Külön.Ez azt jelenti,hogy a szakma-gyakorló életforma kialakulási lehetősége nincs meg.

  Új közösségi terek alakulnak ki.A kultúrházak elméletileg a közösség szellemiségének kialakítására épültek.Vidéken a frissen létrehozott kultúrház hálózat eleinte segítette amatőr színjátszó-csoportok kialakulását,tömegesen.Fajsúlyos darabok is színre kerültek(bonyhádon pld. Schiller:Ármány és szerelem,Nyírő:Mádéfalvi veszedelem,stb.)Mindenki játszott,a fogtechnikustól a cipészig.Mindig teltáz előtt.A rendezést tanárok végezték,a díszleteket a képzőművész szakkör készítette el.Az előadásra az egész falu kíváncsi volt,sőt „vidékre” is eljutott.

  Modellező-, fotó-, filmes- stb. szakkörök is működtek,kiállítottak.

   Mára a mozi fukció,kereskedés,kisegítő iskola,kiállítások,nyugdíjas klub a repertoár.

 Alkotómunka nem folyik!

  A kocsmák is elvesutik rétegkarakterüket.Már nem gazdakör vagy iparoskör.Mindinkább a lerészegedés helyei.Külnösen faluhelyen,a pancsolt borok okoznak súlyos betegségeket,gyakran halált.

  Az értelmiségi réteg nem működik.Elárult bennünket.A kötött munkaidő alatt végzett munka után ma is hiányzik a közösségi élet,a szellemi műhelyek.A társadalom elemi részeire bomlott.

  Összefoglalva:Az életnek ma rendje nincs.Az önzés számtalan formában a társadalomba szervült.Mindenki magáért hajt.Az állapotok zavarosak.Morális megfontolások,empátia,gondoskodás nincs,gazdaszemlélet ritka.A törvények nem állnak össze egységes rendszerré,kijátszásuk nemzeti sport.A lelki,szellemi,hitbeli viszonyok csak igen vékony,befolyással nem bíró rétegeknél stabilak.

  A tradicionális egyházak adósak az ország újra evangelizálásával.

Sok a család szétverő,bomlasztó szekta,és szaporodnak.A magyar ember ma,kultúrája híján kiszolgáltatottan sodródik az eseményekkel.A nem értelmiségiek által kiszabott „mérték” gyakorlatilag állati.Lélektelen,szellemtelen,jellemtelen,becstelen.

   A tartalmukat vesztett,manipulált fogalmak mindenféle értelmezést lehetővé tesznek,önmagát is és önmaga ellentétét is,gátolva a kommunikációt.

  Az igazság alapú törvénykezést felváltotta az érdekalapú törvénykezés.Az ország életében nincs jelen olyan szellemi rendszer,amely a kiszolgáltatott,érdekeit artikulálni nem tudó,nem is akaró rétegeket védené; sőt,szellemi rendszer sem.A társadalomban nem jelenik meg számottevő erővel az „Egész” irányába mutató akarat,így a nemzet,haza,ország fogalmak illetve tartalmak és ezek „érdeke” sem.

 

Megjelent tavasszal a Magyar világkép Kutató havilapban:

 

//mvkmagazin.gportal.hu/

 
Az Igazat…

 

Az Igazat tudni,

látni és érezni

egyedül,magában

még nem elég,

az Igazat ki is

kell mondani,

akkor is,ha ezért

a bér a vég.

 

Paudits Zoltán

 

Lelkemen
galambok
ülnek,
csillagok
fényében
álmokat
szülnek.
Feltámad
végtelen
vágyam,
"átfestett"
Hazámat
megint
Magyarnak
lássam!

Paudits Zoltán

 

_
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Legyen ez a kezdölapom!

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
balagelapja látogatottsága
Indulás: 2006-04-08
 
Levelező lista

E-mail:

A hírlevél üzemeltetője:
http://lev-lista.hu

 
My Topsites List
Kategorizált nemzeti honlapok
 
Komáromi honlapok
 
erdely.ma hírei

 
néhány szó Komáromról
 
szavazó
kérek mindenkit a megfelelő válasz adására.köszönöm
Az alábbiak közül melyet olvas/olvasol legszívesebben

Arany Tarsoly
Dobogó
Front
Karpatia
Magyar Fórum
Magyar Oldal
Magyar Világ
Magyar Világkép Kutató
Nemzetőr
Szittyakürt
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Lengyel Károly

 

KIHALTAK

Hazudni lehet, amíg valaki elhiszi
Remegve félve, éjt nappallá téve
Csak a való meg ne születhessen
Csak az igaz ne lépjen a fénybe
Lehet verni ezreket az utcán
Szabad temetni ezernyi ártatlant
Csak nékik hazájuk ne legyen
Csak ne hallják szavukat
Földelni múltat fehér ingben
Arccal lefelé kátránypapírban
Majd őrizni, hogy meg ne leljék
Hiszen bármikor feltámadhat
Mi változott itt ötven év alatt?
Nincsenek köröttünk szuronyok?
Nincs. De mellettünk a poloskahad
Hitelből épít vetített tornyot
Pőre koldusként hantról hantra
Jövőnk fejfáit simítjuk
Hol barázda végén tábla hirdeti
Magánterület s megtorpanunk
Vágta helyett feszes a vigyázz
Markolat helyett hurkot ölelünk
Elvetélt dac és büszke gyász
Nem lesz hol kísértenünk
Szóközeinket is szabványosítják
Birodalmi sorszámot kapunk
Új heródesek rágják álmainkat
Az égre is csak festik a Napot
Mi végre volt hát ezer év?
Most parancsra levésik nevünket
Talpak nyoma véres zászlónkon
Szélszőtte az utolsó lehelet
Engedetlen szíveinket kivájják
Fejünkre szórva átkokat
Könnytenger vár meg virágeső
Víznek adják szép hamvainkat
Vérünkkel szentelnek honrablást
Időbuborék leszünk a világban
Porosodó múzeumi látvány.
A tárlófelirat szerint kihaltak.

Budapest, 2007. január 21.

Az Összmagyar Testület Nyilatkozata

Testületünk súlyos aggodalmának ad hangot és tiltakozik,hogy a kormány elhenyagolta sz 1456-os világraszóló magyar diadal emlékének méltó megőrzését,nemzetközi népszerűsítését,és megfelelő közvetítését a világ közvéleményének megnyerésére.Az évforduló módot adott volna Hazánk akkori és mostani szerepének kiemelkedésére,a nyomasztó gazdasági gondok ellenére az ország megítélésének javítására.

 Különösebb anyagi ráfordaítás nélkül bebizonyíthatjuk,hogy Európa védelme-bátran hozzátehetjük,minden egyes ma virágzó nyugateurópai ország jóléte-jórészt erre az elsöprő győzelemre és a szinte egyedül vállalt önfeláldozó ádozatukra vezethető vissza.Tagságunk folytán az Európai Unió a legjobb keret a közös történelmi múlt hangsúlyozására.

 Mivel a kormány tagjai sikeres üzletemberek,a marketing egyik alaptörvényére hivatkozunk.Magyarország"eladását"a nemzetközi megítélésben semmiképp nem a privatizációval,az utolsó megmaradt,nekünk is jelentős hasznot hozó értékeinktől bármi áron megszabadulással kell lebonyolítani.

 Megfelelő eszközökkel tudatosítsa a kormány,hogy 1456-ban Európa védelmét Magyarország és a benne békésen együtt élő nemzetiségek összefogésa,a közös Haza szeretete és az áhított jövő építésének elpusztíthatatlan vágya vitte diadalra.Történelmi tény,Európa akkor az egész ismert világot jelentette,így a világraszóló győzelem az egész emberiség kultúrkincseinek megőrzését jelentette.Ez az együvé tartozás sokat segítene az Osztrák-Magyar Monarchia és Magyarország szétzúzását még ma is nyögő közép-európai tudat görcseinek feloldásában.Még nem késő,hogy 1456 üzenetét összekapcsoljuk a megtisztelő kerek évfordulók okán az 1956-os forradalmunk és szabadságharcunk méltó megünneplésével.Mindezekért Testületünk elvárja az elkövetett mulasztások haladéktalan jóvátételét,ezért

FELHÍVJA A KORMÁNYT,

intézkedjék a megfelelő lépések megtételére és erről az országot tájékoztassa.Mind a világ legnagyobb taglétszámú magyar civil szervezete,Testületünk fönntartja Alapszabály szerinti elidegeníthetetlen jogát,hogy állásfoglalását a világ közvéleménye elé tárja.

 

Budapest,2006. július 26.

       az Összmagyar Testület Elnöksége

   Dr.Molnárfi Tibor

  Katona Szabó István

 

EMLÉKEZÉS A GYÖZTES NÁNDORFEHÉRVÁRI DIADAL 550. II. RÁKÓCZI FERENC SZÜLETÉSÉNEK 330. 1956-os NAGY MAGYAR FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC 50. ÉVFORDULÓJÁRA

 

Nincs még egy nép, mely olyan sok szabadságharcot vívott volna, amely újra és újra kiállt a szabadság védelméért - védte nem csak a saját nemzetét, hanem egész Európát .

Nincs még egy nép, amely annyi kudarc és vereség után ennyire tudna szenvedni akár az önfeladásig.
Nincs még egy nép, amely a szenvedések után hihetetlen erövel újra és újra talpra áll – mint a magyar nép.

A történelem nem kímélte a magyar népet. Állandó veszélyben forgott léte, veszélyeknek volt kitéve keletröl és nyugatról egyaránt. A magyar királyság soha nem támadott, mindig csak védekezett. Nem csak önmagát védte, hanem minden népet a Kárpát-medencében. A Szent Korona tagja nem csak a magyar nép volt, hanem minden a magyar királyság alá tartozó más nép is. Magyarországon sohasem a nemzetállam eszméje uralkodott, hanem mindig a multinacionális gondolat – ellentétben minden más európai állammal kivéve a római birodalmat. A mai Európát is mérföldek választják el attól a multinacionális eszmétöl, amely biztosítaná több nép és kultúra együttélését. Nem véletlen, hogy itt, Magyarországon van az autonómia és a regionalizmus bölcsöje.

Az a három történelmi esemény, amelyre ma emlékezünk, szintén megmutatja a magyarság jövöbiztosító és iránymutató szerepét:

• Hunyadi három évvel Konstantinápoly eleste után gyözött Nándorfehérváron. Konstantinápoly eleste egy éles választóvonalat jelentett az európai történelemben. Nem csak a Bizánci Birodalom végét jelentette, hanem az európai középkor végét is. Ezt a körülményt Európában a mai napig nem tudják kellöképpen megérteni.
A Magyarság megmentette Közép-európát a Balkán sorsától, amely a Berlini szerzödésig 1878-ig a török birodalomhoz tartozott, s amely átvette a bizánci birodalom szerepét és bebetonozta a nyugati és keleti kulturkör különbségét – a mai napig.

• A Habsburgok elleni Rákóczi szabadságharc nem csak az önrendelkezési jog és nemzeti mozgalom történelmében fontos. Rákóczi évtizedekkel a francia forradalom elött, évtizedekkel Montesquieu elött már ugyanazokat az eszméket képviselte: szabadság, egyenlöség és a demokrácia elvét és ezzel korai uttöröje a francia forradalomnak.

• Az 56-os szabadságharc ismét egy klasszikus harc volt az önrendelkezési jogért és egyben harc a totalitarizmus és kommunizmus ellen - az elsö lépés volt a kommunizmus bukásához. 56 nélkül nem lett volna 89. Nem lenne a mai Európa.

De hogy néz ki ez a mai Európa ? Élt a lehetöségekkel, amelyek adódtak a kommunizmus bukása után ? Megvalósult az az európai ház, amiröl 89-ben álmodtunk, és amelyben - Mitterand francia elnök szavai szerint – minden nép otthon fogja érezni magát ?
Nem valósult meg. Az Euróeufória után jött az Eurószklerózis, amely most komához vezetett.
Európa komoly válságban van.

Ezen a helyen olyan érzésem van, hogy el kell hogy meséljem életem egyik legnagyobb élményét Mindszenty hercegprímással kapcsolatban, amikor az a megtiszteltetés ért, hogy bécsi tartózkodásának elsö születésnapi ünnepségen részt vehettem. A szentmise után a kápolna elötti szobában, a bécsi Pázmáneum II. emeletén, Mindszenty bíboros egy rövid beszédet tartott és Oswald Spengler könyvét, a „Der Untergang des Abendlandes „ A Nyugat bukását“ említette. Mindszenty nagyon lassan beszélt. És abban a pillanatban, amikor kimondta az utolsó szótagot – abban a pillanatban egy olyan erös földrengés kezdödött, amilyen Bécsben sohasem volt. Nagy zajjal, kinyíltak a gótikus oltárszárnyak, ingadozott padló mint egy hajón, nem tudtunk egyenesen állni. Lehulltak a tetöröl a cserepek és összetörtek az ott parkoló kocsik. Azt gondoltuk: „Most megtörtént“. Nem csak nekem, hanem mind a 15 jelenlévö személynek ez egy elfelejthetetlen esemény volt.

Ez egy jel volt.
Európa válságban van. Nem csak gazdasági, hanem mély identitásválságban is. Veszélyben vannak az európai értékek. Egy irányból a kegyetlen globalizáció támad, más irányból a fanatikus fundamentalisztikus iszlám. Veszélyben vannak a személyes, de a kollektív szabadságjogok is, föleg a hazához való jog.

Mi a teendö ? Újra kell egy nándorfehérvári csata ? Újra kell egy Rákóczi szabadságharc ? Újra kell egy 56-os felkelés ?

A mai veszélyek más jellegüek. Nem a katonai eröszak ellen kell harcolnunk, hanem eszmék ellen. Ez még sokkal nehezebb. Mert az ellenfél láthatatlan. Ez sokkal nehezebb, mert az ellenfél áldemokratikus formába bújik – az Egyesült Államok és Nagybritannia intö példák.
Ma nem szükséges fegyveres csatát vívni. Ami kell, az az, amit én neveznék „Szellemi honvédelmnek“ neveznék.. Szellemi honvédelemre van szükség. Védeni kell az európai értékeket a külsö támadások ellen.
De az ellenség bennünk is van : a közömbösség, az értéktelenség, az apátia, depresszió, gyávaság, félelem.
Talpra kell állnunk ismét, a történelem úgy látszik megismétlödik. Védeni kell magunkat, a Kárpát-medencei magyarságot, de egyben Európát is. Ismét védekezni kell, védeni kell az európai értékrendet mint 1456-ban, a szabadságjogokat mint 1703-ban és az önrendelkezést mint 1956-ban. Brüsszeltöl életfontosságú impulzusokat már nem lehet várni; ismét innen kell hogy jöjjön az impulzus, a történelmi tapasztalatokban gazdag Európa Közepéböl.

Nekünk van mit üzenni Európának és Európának van mit tanulnia tölünk. Az üzenet ugyanaz mint az elmúlt évszázadokban. Egy békés Európa csak a teljes és korlátlan népek szabadsága és önrendelkezési jogai alapján és az emberi méltóságot figyelembe véve lehetséges.

Van feladatunk. Mindannyiunknak. A szellemi honvédelemhez mindenkire szükség van. A szellemi honvédelemhez nem kell fegyver, de bátorság az kell.

A mai emléknap üzenete: legyünk méltóak öseinkhez, legyünk méltóak azokhoz, akikre a mai napon emlékezünk.
Legyen bátorságunk a történelemhez, legyen bátorságunk az igazsághoz, legyen bátorságunk önmagunkhoz.

Isten adja segítségét, Isten adjon eröt !
Eva Maria Barki

Időjárás
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
"...így készülünk szelíd háborúra,
mindig magunkért, soha mások ellen,
sót párolunk és vásznakat szövünk,
s míg kisebbítnek lassan megnövünk!"
Dsida Jenő
Nagy Lajos Király Magánegyetem
Sms-hirdetőfal
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.